We zijn weer thuis!

29 juli 2023 - Vledder, Nederland

Vrijdag 28 juli

Onze vakantie zit er weer op! Het is gelukt om naar Nederland te rijden met onze ‘lekke band’. Iedere 100 kilometer moesten we wat lucht bij blazen, maar we verloren niet veel druk. We knepen hem alleen even toen bij drie tankstations achter elkaar de bandenpomp kapot was! Nooit gedacht dat ik me zo opgelucht kon voelen bij de aanblik van een goed werkende bandenpomp. We hebben terug gekeken op onze vakantie. We waren eensgezind in onze mening dat Slovenië ons als vakantieland echt heeft verrast met prachtige natuurgebieden, grotten en mooie steden. Keo heeft zich erover verwonderd dat hij oude huizen en steden steeds mooier begint te vinden. En hij heeft zich erover verbaasd dat er in Slovenië zoveel auto’s uit verschillende landen rondrijden: Los van Nederlanders (die zijn echt overal) zagen we in een half uurtje auto’s uit Hongarije, Kroatië, Denemarken, Roemenië, Tsjechië, Slowakije, Litouwen en zelfs Wit-Rusland. De prijzen voor alle mooie bezienswaardigheden in het land waren wel pittig. In Portugal verbaasden we ons juist over de lage entreeprijzen voor werelderfgoed, maar in Slovenië was de entree gemiddeld 30 tot soms 50 euro per persoon. Daartegenover stond dat alles op de wegen goed werd aangegeven, dat er altijd ruimte voor parkeren was en dat alles strak georganiseerd was rondom de enorme stroom toeristen. De prijzen in de horeca vielen ook mee. Ondanks de schoonheid van Slovenië vonden we het allermooiste uitstapje de Plitvicemeren in Kroatië. Prachtig om rond te lopen tussen al die watervallen. Onze favoriete waterval bleef wel de Peričnikwaterval bij de Vršičpas in Slovenië. Dat kwam vooral doordat we erachter konden lopen, zo leuk! De meren bij Bled krijgen wat ons betreft teveel aandacht in de reclames voor Slovenië. Ze waren prachtig, daar niet van, maar er is hier zoveel meer te zien en te doen. De mooiste stad in Slovenië vonden we de hoofdstad Ljubljana. Qua grootsheid kan het niet tippen aan het Sisi-paleis in Wenen en ‘de oude stad’ van Praag, maar juist door de kleinschaligheid is de stad prettig om te bezoeken. Wenen en Praag waren fantastisch. Qua planning was het wel pittig om twee grote steden aan het eind van de vakantie in vier dagen achter elkaar uit te kammen. En wat betreft het Het Gouden Straatje in het hoogseizoen: vroeg in de ochtend, laat in de avond of anders…gewoon niet doen! Echt veel en veel te druk. De belangrijkste conclusie voor ons was dat vakantie in de Kip heel goed is bevallen! We zijn nog een grotere fan geworden en weten nu zeker dat het camperspoor niet ons spoor is. Het was heerlijk om er met de auto op uit te kunnen trekken en dan terug te komen bij ons kleine huisje. De spelletjesavonden op de banken binnen voelden heerlijk luxe als het in de avond koud werd of regende. De meest overbodige bagage was de Portapotti. Die hebben we niet echt nodig. Ook de pot pindakaas staat weer onaangebroken terug in onze kast. De vers bereide granula was dan wel weer schoon op. Aanrader! We hebben de extra reistijd met de Kip wel onderschat. Het grootste gedeelte van de reis mochten we maar 80 rijden, soms even 90, maar dan tikken de extra reisuren hard aan. Het is niet erg, maar we moeten daar de volgende keer de planning wel wat op aanpassen. Het fijnst bleek het te zijn als we drie nachten op dezelfde camping bleven. Als we maar twee nachten ergens stonden hebben we de luifel soms niet eens meer opgezet. De fijnste camping vonden we Kamp Mirjam, ondanks dat het een echte (overvolle) doorgangscamping was. Het grappige was dat die tevens de goedkoopste was, maar 33 euro per nacht. Voor de minst fijne camping  betaalden we 125 euro per nacht! Schots en scheef stonden we eigenlijk overal. Daar moeten we nog wel iets op bedenken, aangezien ik niet verwacht dat mijn spierballen in het komende jaar zullen verdubbelen…Onze grootste irritatie was het onduidelijke OV in Wenen, maar met stip op nummer 2 staan de vrachtwagenchauffeurs in Kroatië. Die slingerden zigzaggend en keihard over de wegen en haalden iedereen links en rechts in. De meest chagrijnige persoon die we zijn tegengekomen was met stip de ober bij het restaurant onder de astronomische klok in Praag. We hebben er goed gegeten, maar de ober was met zijn zure gezicht en zijn onvriendelijke toon een stoorzender. Ook de jongedame die langs onze tafel kwam om een foto van ons te maken was irritant. Wij begrepen dat het ging om een schoolproject, maar even later bood ze ons de foto (slecht afgedrukt) te koop aan. Het lastigste aan deze vakantie was misschien wel dat we van de taal echt niets begrepen. Vaak konden we de woorden niet eens uitspreken met de vele medeklinkers achter elkaar. Trg betekent plein, zájtrk is ontbijt en ga zo maar door. Wij hielden het bij Engels en daar kwamen we meestal aardig mee weg. Al met al was het zeer geslaagd. In Kroatië en Tsjechië zijn we maar kort geweest, die landen willen we zeker nog eens gaan bezoeken! Het smaakt naar meer…en wie weet gaan Keo of Mink ook nog wel weer een jaartje mee. Altijd fijn en gezellig met de boys.

Hans, Jolanda en Keo

1. Henk:
    29 juli 2023
    Fijn dat jullie weer thuis zijn en wederom weer bedankt voor jullie mooie reisverhalen.🍀
  2. Hans, Jolanda en Keo:
    29 juli 2023
    Bedankt voor het mee lezen!
  3. Gert & Henne:
    29 juli 2023
    Welkom thuis! Nu maar lekker uitrusten van de vakantie, lijkt mij na het lezen van jullie reisverslagen wel nodig. 😄
  4. Hans, Jolanda en Keo:
    29 juli 2023
    De spieren kunnen inderdaad wel even rust gebruiken, haha, even geen bergen meer...
  5. Debora:
    29 juli 2023
    Het was weer fijn om mee lezend een beetje mee te reizen. Al gesolliciteerd bij The Lonely Planet, Jolanda? 🤩Je reisverhalen lezen prettig en zijn informatief tegelijkertijd. Dank je wel!! Slovenië afgevinkt. Waar gaan we volgende x naartoe? 😘
  6. Hans, Jolanda en Keo:
    29 juli 2023
    Leuk dat je mee hebt gelezen! De volgende reis is moeilijk kiezen. Nog zoveel moois te zien. Ik denk Noorwegen...
  7. Wilma:
    29 juli 2023
    Fijn dat jullie zo’n fijne vakantie hebben gehad. Nu weer lekker genieten van de geneugten van thuis….
  8. Hans, Jolanda en Keo:
    29 juli 2023
    En jullie lekker genieten in Tsjechië!
  9. Gina:
    29 juli 2023
    Fijn dat jullie weer veilig thuis zijn én hebben genoten! De tip van over het gouden straatje nemen we mee. Tot snel!
  10. Hans, Jolanda en Keo:
    29 juli 2023
    Fijne vakantie voor jullie en veel plezier in Praag!
  11. Betty:
    Welkom thuis.
    Fijn te lezen dat het Kippetje goed is bevallen en past bij jullie.
    Bedankt voor de uitnodiging om mee te mogen lezen met jullie vakantie ervaringen. We hebben genoten van jullie verhalen en foto's en gelijk herinneringen opgehaald van Cochem en Praag.
    Groetjes Jan & Betty.
  12. Hans, Jolanda en Keo:
    29 juli 2023
    Leuk dat jullie mee hebben gelezen! Jullie ook een fijne vakantie gewenst!
  13. Judith:
    29 juli 2023
    Dankjewel voor het mee reizen en wat fijn dat jullie hebben genoten! 🙏😘
  14. Hans, Jolanda en Keo:
    29 juli 2023
    En jullie bedankt voor het mee lezen!
  15. Jan Sieders:
    Tot morgen😃.
  16. Hans, Jolanda en Keo:
    Tot morgen!
  17. Jorien:
    29 juli 2023
    Welkom thuis en bedankt voor jullie verhalen!
  18. Hans, Jolanda en Keo:
    29 juli 2023
    En jij voor het meelezen en je reacties!
  19. Stine:
    Hoi lief Sieders trio,
    Welkom thuis!
    Het was weer een genot om mee te gaan en mee te leven met jullie vakantie!
    Knuffel voor Kayro
    Liefs
    Stine
  20. Hans, Jolanda en Keo:
    29 juli 2023
    Fijn dat je weer mee gelezen hebt, Stine! Kayro heeft het naar zijn zin gehad bij zijn drie vriendinnen en nu hebben we hem weer lekker thuis.
    Knuffel terug!
  21. Lynette:
    29 juli 2023
    En nu weer veilig thuis, ook fijn. Leuk om zo mee te lezen en soms jullie reis plekken te herkennen. En nu weer nieuwe plannen maken😉
  22. Hans, Jolanda en Keo:
    29 juli 2023
    Leuk dat je mee gelezen hebt en ook plekken herkent!
  23. Erna Sieders:
    29 juli 2023
    Fijn dat jullie weer goed, tevreden en met mooie herinneringen thuis zijn gekomen. Wat weer een mooie verhalen.
    Liefs
  24. Hans, Jolanda en Keo:
    30 juli 2023
    Dank je wel Erna, het was weer genieten! Reizen is heerlijk!
    Leuk dat je meegelezen hebt!
  25. AG de Vries van den Abeele:
    30 juli 2023
    Fijn dat jullie vakantie zo goed is bevallen met het kipje,al met al een hele uitdaging,dank voor de mooie verhalen en fotos.
    Oost West Thuis Best,groetjes Ada.
  26. Hans, Jolanda en Keo:
    30 juli 2023
    En jij bedankt voor het mee lezen en de leuke reacties!
  27. Pa en Nellie de Vries:
    31 juli 2023
    Toch ook wel weer heerlijk om weer thuis te zijn .En alles ook wel naar wens verlopen,denken wij.En de keus van Keo om nog een keertje mee te gaan is zeker een schot in de roos.Mogelijk voor herhaling vatbaar.Groet.Pa en nellie.
  28. Hans, Jolanda en Keo:
    1 augustus 2023
    Dat Keo mee was, was zeker erg gezellig! Bedankt voor het meelezen en voor de vele reacties!