Lekke band, file, all inclusive Ptuj en Maribor

23 juli 2023 - Ptuj, Slovenië

Zaterdag 22 juli en zondag 23 juli

Zaterdag zijn we terug naar Slovenië gereden. De reis verliep wat rommelig. Alles was nog nat en modderig, inclusief de tent van Keo en toen we alles redelijk hadden volgde de onmogelijke taak om de Kip vanaf onze schuine campingplek weer omhoog te trekken. Dat lukte ons echt met geen mogelijkheid! Gelukkig boden andere campinggasten hulp en trokken we de Kip uiteindelijk weer op het pad. Toen viel ons op dat één band van de Kip zachter leek dan de andere. Bij het eerste pompstation hebben we de druk gemeten en er bleek nog maar de helft van de benodigde lucht in te zitten. Was dit wederom een aflevering in de serie Kip-beginnersfouten of hadden we echt een lekke band? We hebben lucht bijgeblazen en onderweg nog een paar keer gemeten. We verloren heel langzaam wat lucht. Onderweg stonden we nog een vol uur in de file voor de tolpoortjes bij Zagreb en hebben we gebeld met onze vrienden van de ANWB. Die vonden het veilig om door te rijden zo lang de lucht er in dit tempo uit blijft gaan. Hmm, we hopen dan maar dat het ‘gat’ niet groter wordt…

Ondertussen kwamen we aan in Ptuj waar we ook weer een ‘luxe’ resort hadden moeten boeken. De grap kwam hier al bij de boeking: Je kon òf kamperen zonder stroom, òf kamperen met stroom met gebruik van de thermale baden. Dat ‘all-inclusive-pakket’ hadden we dus maar gedaan. Het resort zag er wat ‘vergaan’ uit, maar was best prima. Onze kampeerplek viel ook mee. Een kleine tegenvaller was dat toen we eenmaal alles uitgedraaid en opgezet hadden de stroomkast kapot bleek te zijn. Ons snoer was niet lang genoeg voor de kast verderop en een verlengsnoer was er niet…De oplossing van de camping was…een andere plek! En ja hoor…verhuizen maar weer met de hele sante mikmak! Gelukkig hadden we de boel bijna weer staan toen het (opnieuw) begon te regenen. Dat zou de rest van de avond ook zo blijven, dus we zijn door de regen naar de thermale (binnen)baden gerend. Ptuj staat bekend om haar thermale water. Het water komt van 1100 meter diep en zou vooral goed zijn voor de behandeling van spierblessures. Nou, die spieren van ons konden inmiddels wel wat thermaal water gebruiken! Eenmaal binnen bleken de baden eruit te zien als zwembad De Waterwyck in Steenwijk, maar toch was het heerlijk even. We zijn meteen doorgelopen naar het restaurant, want bij het inchecken bleek tot onze verbazing dat de all-inclusive-boeking ook inhield dat we kunnen ontbijten en dineren in het restaurant! ‘ Is dat gratis?’, riep Keo daar uit. ‘Ja, voor jou wel, maar voor je moeder niet’, grapten de dame van de receptie en ik terug. We hebben de ergste buien binnen afgewacht en daarna hebben we in de Kip de spelletjeslade wat vroeger dan anders opengetrokken. Ook geen straf.

Zondag scheen de zon weer volop. We hebben de steden Ptuj en Maribor bezocht. Maribor is een Middeleeuwse stad aan de rivier de Drava. De stad hoorde eeuwenlang bij Oostenrijk en heette toen ‘Marburg an der Drau’. Pas na de Eerste Wereldoorlog werd het onderdeel van Joegoslavië en later dus van Slovenië. De stad heeft mooie kleurrijke huizen in het centrum, maar oogt daarbuiten ook wel wat vervallen. Het hoofdplein van de stad, Glavni Trg, is erg mooi en sfeervol met een prachtig Jugendstil-huis met apothekersmotieven en in het midden een grote zuil met een gouden Mariabeeld. De zuil is een Pestzuil, opgericht door de burgers van de stad als dank voor het einde van de pestepidemie in 1680. Een derde van de stadsbevolking overleed aan deze ziekte, ongelooflijke aantallen! De winkels waren helaas gesloten, maar er stonden wel wat houten marktkramen. Dat gaf ook een leuke sfeer. Maribor is dè wijnstad van Slovenië. We zijn naar de oudste brouwerij van Maribor, Old Vine House, gelopen, omdat je hier de oudste wijnrank van de wereld, de Stara Trta, langs de gevel om hoog kunt zien kronkelen. De wijnstok is al aangetroffen op tekeningen uit 1657 en 1687! Die heeft zo wij lazen branden, invasies, ziektes en bombardementen overleefd. Bijzonder toch! De wijn van deze druiven konden we niet drinken, die is alleen voor heel speciale gasten van de stad. Keo mocht overigens ook geen Pornstar Martini drinken op het terras. Die was alleen voor 18-jarige gasten van de stad. We zijn nog even langs de middeleeuwse watertoren, Vodni Stolp, gelopen en zijn toen naar Ptuj gereden.

Ptuj is de oudste stad van Slovenië. De stad is bijna 2000 jaar oud en ligt schilderachtig aan de rivier de Drava. De stad is op een heuvel gebouwd en in het midden pronkt het kasteel van Ptuj. Het is al gebouwd in de 12e eeuw met als doel om de stad te beschermen tegen de Hongaren. We zijn er even naar toe gelopen voor een prachtig uitzicht over de stad. Ptuj vonden we erg mooi, met charmante pleintjes, pittoreske straatjes en gezellige terrasjes. Op het centrale plein, Mestni Trg., waren we vooral onder de indruk van het prachtig, rijk versierde stadhuis. We zijn verder langs het Orpheus monument gelopen, een oude marmeren steen. Dit was in de Romeinse tijd een grafzerk voor een overleden burgemeester, maar in de Middeleeuwen werd de steen gebruikt als schandpaal. Een grappig verhaal over de stad vinden wij het verhaal van de stadstoren. Die toren heeft maar drie klokken. De kasteelheren weigerden om mee te betalen aan de klokken, dus de inwoners van Ptuj zorgden ervoor dat ze als straf dan ook niet op de klok mochten kijken! Na een uitgebreide lunch op een terras zijn we terug naar de camping gereden. Moeke heeft even haar dutje gedaan en daarna zijn we terug gegaan naar ‘zwembad de Waterwyck’. Nu waren de buitenbaden ook open en daar bleek tot onze verrassing een heel waterpark met verschillende glijbanen te zijn. We stellen onze mening bij, daar kan De Waterwyck toch niet aan tippen. We hebben alle glijbanen uitgeprobeerd met banden, zonder banden, op de rug en op de hakken en schouders. Wij waren wel de enige vijftigers tussen de pubers, maar dat ging nog dikke prima! Heerlijk! We sluiten hiermee ons verblijf in Slovenië af. Morgen reizen we naar Wenen. We hopen dat er genoeg lucht in de banden blijft!

Hans, Jolanda en Keo

1. Hennie:
    23 juli 2023
    Dat was weer een hele belevenis ,maar ook weer lekker genieten .liefs Hennie .
  2. Judith:
    23 juli 2023
    Ha ha ik zie jullie gaan op de glijbanen met een grote glimlach :-) liefs Hans en Judith
  3. Saskia Otten:
    24 juli 2023
    Laten we hopen dat de band goed genoeg blijft! Jullie beleven veel zeg! Leuk om te lezen.
  4. Mink:
    24 juli 2023
    Ah wat onhandig! Het klinkt in ieder geval wel dat, ondanks de lekke band ;), jullie het nog erg naar jullie plezier hebben!
  5. AG de Vries van den Abeele:
    24 juli 2023
    Wat een mooie gevels en kleurrijke gebouwen/huizen in maribor en ptuj de lucht ook stralend blauw,beter als die regen.
    Maar hopen dat de band het vol houd en bij twijfel de zekerheid opzoeken en laten repareren,nog veel plezier en de groetjes uit een regenachtig Winkel.
  6. Pa en Nellie de Vries:
    24 juli 2023
    Alle keren leer je weer.Is het niet dit dan wel weer dat.Maar ondanks alles komt het ook weer goed.Houden zo.Groet.Opa en Nellie.
  7. Henk:
    24 juli 2023
    Is er geen reserve band bij de Kip? Is niet standaard maar kan aan de achterzijde, onderkant zitten. Anders een propje laten zetten. ( alleen als hij tube less is.)
    Jullie maken wel van alles mee. De caravan ervaring bouwen jullie wel snel op. Poeh!
  8. Hans, Jolanda en Keo:
    24 juli 2023
    Nee, die hebben we er niet bij gekocht. Is niet meer zo gebruikelijk, vertelden de Kippenverkopers. Past niet echt en veel gewicht. En we hebben altijd nog onze vrienden van de ANWB. Maar het lijkt vooralsnog niet erger te worden. Anders moeten we maar op zoek naar een proppenschieter...
  9. Henk:
    25 juli 2023
    Oke. Sterkte
  10. Jan Sieders:
    25 juli 2023
    Jullie toveren weer een glimlach op mijn gezicht. Wat weer een verhaal en doet mij denken aan mijn 1e reis met de camper. Er kwam toch iets meer bij kijken dan gedacht😀. Maar jullie redden je goed en mag de pret niet drukken. Heel veel plezier de komende dagen in Wenen!!