Eden Project en Saint Ives

16 augustus 2019 - St Ives, Verenigd Koninkrijk

Woensdag 14 augustus en donderdag 15 augustus

EDEN PROJECT EN SAINT IVES

Woensdag hebben we het Eden Project bezocht, een heel aparte botanische tuin. De kassen zijn gemaakt in enorme plastic bollen. Door de bijzondere metalen constructie oogt het heel futuristisch. Het idee erachter is ook futuristisch/idealistisch. Tim Smit, een Nederlandse archeoloog/antropoloog/zakenman, heeft het project opgericht met als doel verbinding te maken tussen mens en natuur, de duurzaamheid van de aarde te vergroten en educatie te bieden. In de kassen zijn planten te zien van over de hele wereld. Winsten worden op allerlei manieren terug in het project gestopt. Er zijn vlinders, gekko's en insecten uitgezet om op een biologische manier plagen bij de planten te bestrijden. Wij hebben deze dieren (op twee vogels na) helaas niet gezien. Wat we wel hebben gezien zijn héél veel mensen. En die mensenmenigte in combinatie met het tropische klimaat in de kassen viel ons allen wat zwaar. We konden niet anders dan stapvoets met de meute mee door het tropisch regenwoud en voor het uitkijkplateau in de top zouden we zeker een uur in de rij moeten staan. Dat hebben we gelaten. Los van de drukte moet gezegd worden dat het regenwoud echt prachtig was aangelegd. En dat maakt het bezoek hoe dan ook de moeite waard. We hebben heel veel tropische planten in bloei zien staan. We hebben bananenbomen, vijgenbomen, rubberbomen en een colaboom gezien. En ga zo maar door. Ook de mediterrane kas was mooi om te zien. Misschien iets minder spectaculair dan de eerste kas, maar daardoor ook rustiger en, passend bij het mediterrane klimaat,  ietsjes minder warm. Voor ons prettiger. Al met al hebben we het idee gekregen dat het project wat overspoeld wordt door de hoeveelheid bezoekers. Voor randaktiviteiten, zoals een film met een 3D-bril, een klimpark en een zipline, moest je extra geld betalen gaven en ze gaven eerder de indruk van commercieel massatoerisme dan van een idealistische non-profit-organisatie. Maar we zouden het project te kort doen om dat onze eindconclusie te laten zijn. Allemaal zouden we graag nog eens terug gaan op een stille maandagmorgen om in alle rust nog eens te kunnen genieten van de prachtige tuinen.
In de middag zijn we door gereden naar Cornwall, waar we onze intrek hebben genomen in een ruim vakantiehuis net buiten Saint Ives. We hebben lekker gerelaxed in de tuin en in het huis en tussendoor wat wasjes gedraaid. Heerlijk even.

Donderdag hebben we de dag rustig opgestart en daarna zijn we naar het strand gegaan. We zitten tenslotte bij de Atlantische Oceaan, dus daar wilden de jongens in zwemmen. Het was eb en dus een lange wandeling voor ze echt met de voeten in de branding stonden. Gek genoeg stond het water een paar uur later zowat tot aan onze strandstoelen helemaal achter op het strand. Een enorm groot (en snel) verschil tussen eb en vloed.
Na het eten zijn we nog even naar het centrum van Saint Ives gereden. Keo en Hans zijn thuis gebleven deze keer. Het levendige stadje ligt prachtig in een ronde baai en er was nog veel gezelligheid op de terrasjes en op de boulevard. Het werd langzaam donker en de lichten die overal aan gingen gaven nog wat extra sfeer.

Afsluitend wat dingen die ons tot nu toe zijn opgevallen in dit land:
-Er zijn hier heel veel rotondes, ook op de grotere wegen
-In restaurants wordt op de menukaart vaak het aantal calorieën per gerecht genoemd
-Je hoort hier in de winkels en horeca steeds jaren 80-popmuziek
-Op de radio hoor je juist weinig muziek, maar vooral veel geleuter
-De Engelsen zijn erg vriendelijk en hartelijk en gebruiken het woord 'lovely' in overvloed
-In alle toeristische stadjes is er een kermis/gokparadijs voor kinderen
-De kerken lijken hier qua uiterlijk op kastelen met vier torentjes in de punt met daar tussenin kantelen
-In Engeland lopen overal labradoodles (en Kayro wordt dus extra gemist)
-Overal kun je hier nette openbare toiletten vinden
-Er zijn hier weinig borden richting de toeristische bezienswaardigheden (ook al ziet René er wel meer dan de rest)

1. Hennie e:
    16 augustus 2019
    Dit was weer mooi nieuws .jullie hebben al heel wat gezien .

Liefs uit vledder.
  2. Annie en Herman:
    17 augustus 2019
    Mooi gedaan, weer een prachtige omschrijving van hetgeen jullie zien.
  3. Saskia Otten:
    17 augustus 2019
    Lovely!
  4. Henk:
    18 augustus 2019
    Mooi verhaal en wat een mooie foto's. Echt het Engeland zoals je het in docu's ziet.