Stonehenge en London

21 augustus 2019 - Londen, Verenigd Koninkrijk

Zondag 18 augustus en maandag 19 augustus

STONEHENGE EN LONDON

Zondag hebben we Stonehenge bezocht. Deze beroemde kring van stenen dateert al van 2500 jaar voor Christus en het is nog altijd een mysterie waarom het gebouwd is en hoe. We kenden deze plek allemaal vanuit de boekjes, maar nu hebben we er dan zelf omheen gelopen en dat was toch bijzonder. Om de stenen heen zagen we (op afstand) verschillende grafheuvels liggen. De doden werden begraven met zicht op Stonehenge. We konden ons er van alles bij voorstellen hoe heilig deze plek moet zijn geweest. De mannen waren misschien nog wel meer onder de indruk van een dikke man op het toilet. Hij hing in een openstaand toilet boven de pot en leunde met zijn beide handen tegen de muur, terwijl hij zijn plas vrijelijk liet lopen. De vrouwen hebben dit weliswaar niet gezien,  maar kregen het beeld vanuit de beschrijving alsnog de hele dag niet van hun netvlies.

We zijn doorgereden naar London. Ons appartement lag midden in de stad en dat hebben we geweten. Wat een druk verkeer. Aan het links rijden zijn we inmiddels goed gewend, maar rijden in zo'n grote stad was toch andere koek. De stress was in ieder geval bij mij flink opgelopen. Maar we hebben het gered en het appartement was heerlijk. Ruim, schoon en gek genoeg erg rustig. Na het avondeten zijn we naar de metro gelopen om in het donker vast wat highlights te bewonderen. We zijn naar de Big Ben gegaan, maar deze bleek al lange tijd in de steigers te staan. Dat hadden wij in het nieuws even gemist. Enkel de klok was nog te zien. Daarna zijn we naar de Tower Bridge gegaan. Sommigen van ons zagen hem al voor de derde keer, maar ook nu weer vonden we de aanblik van de verlichte brug indrukwekkend. We konden ook de Tower zelf goed zien en natuurlijk de rood verlichte London Eye. Voor de laatste dag hebben we daar kaartjes voor!

Maandag hebben we de dingen gedaan, die de jongens het liefst in London wilden doen. We zijn naar Arsenal gegaan, waar we een verrassend leuke rondleiding door het stadion hebben gedaan. Met een Guided Tour werden we door de verschillende ruimtes geleid en konden we informatie afspelen en filmpjes kijken. Na afloop in de shop zijn er natuurlijk wat Arsenal souvenirs gekocht. We zijn nog even naar het museum van Arsenal gelopen waar mooie oude bekers stonden en voetbalkleding vanaf de jaren 30 te zien was. Daarna stond een andere belangrijke activiteit op het programma van onze pubers: shoppen in Oxford Street. Onderweg er naar toe was het erg druk in de metro. Bij het overstappen sloten de deuren voor een deel van ons te snel met als gevolg dat Hans en ik nog op het perron stonden, terwijl de rest al weg zoefde in de metro. Gelukkig kwam al na een paar minuten de volgende metro en konden we er achteraan. Het shoppen was een feestje voor de jongens. Met name in de grote sportwinkels hebben ze goede zaken gedaan. Aan het eind van de middag wilden de jongens nog even naar een Gucci-winkel. Onderweg er naar toe zagen we nog veel meer dure winkels: Gucci, Louis Vuton, Dolce and Gabbana, Prada en ga zo maar door. Leuk om te zien. Bij Gucci hebben we maar even gevraagd of de jongens binnen mochten rondkijken, omdat we wel erg uit de toon vielen in onze korte broeken en oude gympen. Het personeel bleek super vriendelijk en we kregen alle ruimte. We zagen een trui van 700 pond en hebben met het pesoneel maar de afspraak gemaakt om terug te komen als de jongens hun studie voor arts zouden hebben afgerond. We hebben in de stad overigens niet alleen dure winkels gezien, maar ook vele dure auto's: Ferrari, Masserati, Lamborghini, Aston Martin, Rolls Royce, Porsche, Bentley. Het hield niet op.
Na het avondeten hebben we twee bekende pleinen bezocht. Het drukke Piccadily Circus met de bekende neon-verlichting en het rustigere Trafalgar Square met haar fonteinen. Daarna zijn René en Keo samen nog even op Pokémon-jacht gegaan. Met Michiel zijn we in een echte Engelse taxi terug gereden naar het appartement. Hij had tenslotte nog een souvenir van Chockywokkydoodah van ons tegoed. Een leuke afsluiter van de avond.

1. Wilma:
    Fijne terugreis!
  2. Annie en Herman:
    21 augustus 2019
    Jullie hebben heel veel gezien deze vakantie, is vast een leuke reis geweest.
  3. Henk:
    21 augustus 2019
    Toch wel mooi dat je zo de vakantie kan afsluiten. Nu nog een veilige terugreis. ( als ik dit noteer zijn jullie net in frankrijk aangekomen. AAN VASTE WAL!!
  4. Hennie e:
    21 augustus 2019
    Ik wens jullie een veilig thuis komen liefs uit vledder .
  5. Saskia Otten:
    22 augustus 2019
    Wat een mooie afsluiting van de vakantie!