Jungle-safari in Khao Sok

23 augustus 2018 - Khao Sok National Park, Thailand

Maandag 20 augustus tot woensdag 22 augustus

Onze enige nacht op Phuket was niet echt een succes. We kwamen pas in de avond aan, werden onvriendelijk ontvangen en het hotel voelde zo onprettig dat we Keo, onder protest, in onze kamer hebben gelegd. Bovendien bleek het hotel op 1,5 uur rijden van het vliegveld te liggen, in de omgekeerde richting van onze jungle-tour met als gevolg dat we na een paar uurtjes slapen precies dezelfde 1,5 uur terug moesten rijden en daarbovenop dan de geplande 3 uren naar ons jungle-arrangement. Gelukkig zagen we onderweg al snel het weelderige groen van Khao Sok. Prachtig! We waren bekaf, maar met die uitzichten konden we niet anders dan naar buiten gapen (in dit geval letterlijk èn figuurlijk).

Onze eerste overnachtingsplek in de jungle was een eenvoudige bungalow midden in de natuur. (De volgende dag zou blijken dat deze plek vergeleken met de tweede kon worden beschouwd als een viersterrenhotel)
We hebben een kanotocht gemaakt over de rivier. Onze twee begeleiders hadden vissenvoer mee (leuk!)  en hadden een koffiepauze voorbereid. Daar zaten we dan, in de regen, in de jungle,  onder een overhangende rots, op een palmblad, terwijl de begeleiders met een vuurtje water kookten om koffie en warme choco te maken, wat we vervolgens uit bekers van bamboe hebben opgedronken. Uniek!
Het restaurant ter plaatse was ook erg sfeervol en we hadden het plaatje voor onze vaste spelletjesavond dan ook al helemaal rond, maar helaas ging het terras na de maaltijd al dicht. Geen spelletjes aan tafel met cola en chips dus, maar 'Machiavelli' op ons bed met een flesje water!

Woensdag zijn we opgehaald voor onze tweede nacht, midden in het tropisch regenwoud. We zijn over het mooie Cheow Lan Lake gevaren om uit te komen bij onze bamboe-hutjes op het water. Heel idyllisch om te zien, zeker, maar om te verblijven best pittig. Geen licht, behalve dan uit de enorme gaten en kieren. Enkel een matrasje op de grond dat voelde als een plank met een doek eromheen. Het looppad bestond uit niet al te stevige vlonders. De vlonders naar de toiletten waren nog wiebeliger en lagen deels los en in het water. Het was vies, de deuren konden niet op slot en zelfs niet dicht. Niet geschikt voor de nacht zonder electriciteit...Jo besloot meteen de rest van de dag niet meer te drinken...Ondertussen deed het tropisch regenwoud zijn naam goed eer aan, want het regende keihard. Er waren fanatiekelingen die in de regen al in het water zwommen en het allemaal 'gaaf' vonden. Wij bleven wat langer hangen in het gevoel van 'waar zijn we aan begonnen'. De jongens niet hoor, die vonden dat wij moeilijk deden. Voor hen was het vooral zwaar dat we twee dagen volledig 'uit de lucht waren'. Uiteindelijk zakten ook wij in de acceptatie dat het modderig, nat en primitief zou zijn en hebben ook wij gezwommen en kano gevaren. (En bedenk dat we geen handdoeken hadden, enkel een setje droge kleren). In de middag stond er een hike door de jungle op het programma. Dat betekende drie uren lang klauteren over gladde rotsen en boomstronken en tot onze enkels in de modder op weg naar de waterval. Het is een wonder dat Jo er met hele enkelbanden is uitgekomen. Ook hier weer het dubbele gevoel van 'gaaf om te doen' en 'veel te heftig'. Keo en Mink liepen de tocht wederom met gemak. In de avond zijn we nog weer per boot het water op gegaan om wildlife te spotten. En jawel, aapjes, een varaan en toekans.Toch leuk! De natuur daar is echt paradijselijk mooi! De nacht was pikzwart met gave jungle-geluiden. Maar vooral voor Jo lang door de rugpijn van de hike. De volgende ochtend, nog voor het ontbijt, hebben we per boot opnieuw wat dieren kunnen spotten. Op het terrein was zelfs een hele groep apen van dichtbij te zien. Er was nog even tijd voor zwemmen/kanoën, maar daarna hield de regen aan. Op de terugweg hebben we nog een stukje door een grot geklauterd en hebben we de Gui Lin rotsen kunnen zien. In de stromende regen in een open boot. Gaaf en te heftig. We waren blij dat we op het startpunt iemand hoorden roepen: 'Mister Johannes?' Onze transfer naar een nieuw luxe hotel! Heel veel zin in!

1. Jan Sieders:
    23 augustus 2018
    🤣🤣🤣🤣. Dit had ik stiekem een beetje verwacht en gehoopt. De beelden kwamen bij mij door. Hier gaan jullie nog heelllll vaak aan terug denken. Fantastisch. Mooi dat de boy's dit heel leuk hebben gevonden. Wat een avontuur!!! Nu lekker een hotel in en verwennen maar weer. Ik heb genoten van dit reisverslag.
  2. Marjon:
    23 augustus 2018
    Soort van "blote voeten pad 2.0" ;-)
  3. Eppo en muis:
    23 augustus 2018
    Zo dat was weer een hele belevenis .
    Allemaal goed af gelopen .
    Op naar het het volgende avontuur.
    Liefs uit het gewone vledder .
  4. Gina:
    23 augustus 2018
    Wow, wat een verhaal! Wij zijn onder de indruk! En de foto's zijn prachtig.
  5. Saskia Otten:
    23 augustus 2018
    Nu zijn jullie echte expeditie Robinson gangers! Nu verder gaan genieten van de luxere hotels!
  6. René Knip:
    23 augustus 2018
    Net terug uit Vietnam. Leuk om jullie ervaringen te lezen! Mooie foto´s!
  7. Edith:
    24 augustus 2018
    Wat een fantastisch verhaal zeg! Jemig wat een ervaring. Kan me voorstellen dat jullie met dubbele gevoelens zaten: genieten èn uitkijken naar iets meer comfort. Prachtige natuur en beestenboel! Enjoy!!
  8. Wilma:
    24 augustus 2018
    WoW wat een belevenissen!! Heel bijzonder allemaal! Geniet van de luxe
  9. Anne:
    24 augustus 2018
    Wat een story......nu ff bijkomen in het hotel! Veel plezier op jullie verdere tocht. Geniet ervan met z'n 4-en !!!! Veel liefs uit Denemarken 😘
  10. P.:
    25 augustus 2018
    Beetje blij beetje begrijpen We de keus die jullie gemaakt hebben om te kiezen voor dit toch wel mooie maar verre land.Geniet er maar van.Groet van ons Pa en Nellie.
  11. AG de Vries van den Abeele:
    27 augustus 2018
    Hoi hoi verkeerde volgorde,mooie belevenissen,fijn dat jullie nu weer wat luxe om je heen hebben,nog veel plezier,gr uit een zonnig Winkel