Karma herstel bij de olifanten

21 augustus 2018 - Khlong Sok, Thailand

Zondag 19 augustus

Vanochtend zijn we rond 11.15 uur opgehaald in ons hotel en zijn we in een kleine 1,5 uur naar het Nationaal Park Don Inthanon gereden. Daar hebben we het 'Elephant Jungle Sanctionary' olifantenpark bezocht. Dit is wat ze noemen 'een verantwoord olifantenpark'. Op karma-gebied hadden we tenslotte nog iets goed te maken na ons ritje op een olifant! De locale bevolking zorgt hier met leden van de Karen-hill-tribe, een bergvolk, voor de opvang en verzorging van mishandelde olifanten bv uit het circus of uit 'slechte' olifantentenkampen. Deze dieren zijn vaak al als baby bij hun moeder vandaan gehaald en zijn jarenlang getraind met pijnprikkels. De dieren kunnen hier binnen een groot gebied vrij bewegen, maar kunnen niet meer zelfstandig overleven in het wild, omdat ze dit als baby niet geleerd hebben. Deze dieren moeten dus blijvend verzorgd en gevoed worden en hebben geen economische waarde meer. Toeristen/vrijwilligers zijn dus nodig. Bovendien geeft dit een goede boodschap aan het olifantentoerisme in het land, namelijk dat ook op een olifantvriendelijke manier geld kan worden verdiend aan olifanten. Tuurlijk is ook in de 'goede' kampen is verbetering mogelijk, maar deze mensen doen hun best. Non-profit. Wij hebben hier een fantastische en heel bijzondere middag met de olifanten mee mogen maken en hebben er ook achteraf een goed gevoel aan over gehouden.
Bij aankomst kregen we allemaal een traditioneel shirt aan van de Karen-bergstam. Hier waren onze beide pubers erg blij mee natuurlijk! Maar zeg nou zelf, het is toch helemaal Gucci-stijl?
Om 14.00 mochten we kennis maken  met de olifanten. De groep olifanten hier bestaat hier uit 5 vrouwelijke olifanten en een baby van 1,5 jaar. Dat was het enige mannetje. Ze leven met elkaar als familie. Oma hield zich overigens de hele dag wat afzijdig.  De oude dame had vandaag geen zin in bezoek.
De olifanten hebben een dagelijkse routine, waar je als bezoeker bij mee kunt helpen zolang de olifant dat wil en fijn vindt. De nadruk ligt op het kijken en observeren van de olifanten. 'No food, no friends', dus we kregen bij de kennismaking ruim bananen om te voeren. Heel bijzonder om te doen. Daarna werden de olifanten naar het open veld gebracht waar ze 'corn' konden eten en wat suikerbiet als toetje. Er werd uitgelegd hoe we ons veilig konden bewegen tussen de olifanten en waar dat mogelijk was konden foto's worden gemaakt. Na een pauze was het tijd voor de modder-spa van de dames. Een zwangere olifant ging er even heerlijk voor liggen en we hebben haar helemaal ingesmeerd met modder. Je kon de baby voelen bewegen! Voor Mink was dit modderbad een brug te ver. Hier werd je wel erg vies van. Hij is een stukje mee het modderbad ingelopen, maar koos toen voor foto's maken. Waren we ook blij mee. Na het modderbad mochten de dames baden in de rivier. We mochten water over de olifanten gooien en één olifant spoot terug met zijn slurf. Sommige olifanten waren snel klaar met badderen, anderen wilden wat langer badderen. Daarna was het tijd voor een douche voor onszelf. Tegen 18.00 waren we terug in het hotel. Na nòg een zeer grondige douchebeurt waren we naar ons gevoel echt vrij van olifantenpoep. We hebben die poep toch liever als papier aan de muur in plaats van tussen onze tenen...

In de avond zijn we in de met de voor Chiang Mai kenmerkende rode taxi-bus (de songthaew) naar de Sunday Walking Street gereden. Daar is op zondag een heel grote markt met oneindig veel kraampjes (en mensen...)
Echt enorm, de grootste die we gezien hebben. Het is hier echt een begrip en we hebben weer veel bijzondere koopwaar gezien. Toen we de drukte zat waren, hebben we heerlijk gegeten in een restaurant aan de Ping-rivier. Jo vond vooral het briesje vanaf de rivier zo heerlijk ( maar dit bleek gewoon een ventilator).
We hebben afscheid genomen van Chiang Mai. Morgen vliegen we voor 1 nacht naar Phuket, waarna we drie dagen op jungle-safari zullen gaan. Zin in!

Groetjes Hans, Jolanda, Mink en Keo

1. Chris:
    21 augustus 2018
    Gaaf verhaal weer hoor! Bijzonder zo'n middag met de olifanten. Veel plezier in de jungle. Liefs Chris
  2. Saskia Otten:
    21 augustus 2018
    Mooie bijzondere momenten zag ik voorbij komen op het filmpje. Wat een prachtige ervaring! Zet 'em op in de jungle Tarzans en Jane!
  3. Jan Sieders:
    21 augustus 2018
    Mooi hoor. Het voelen van een ongeboren olifantenjong dat is wel heel speciaal. Nu naar de jungle. Dat zal een avontuur worden. Ik ben nu al nieuwsgierig!! Heel veel plezier samen!!
  4. P.j.de Vries.:
    21 augustus 2018
    Wel weer heel veel leuke dingen beleeft.Een ervaring die niet snel zal worden vergeten.En het weer blijft ook nog mooi. Prachtig allemaal.Bedankt en de groeten van ons Pa en Nellie .
  5. Eppo en Hennie .:
    21 augustus 2018
    Wij wensen jullie veel plezier in de jungle .
    Liefs . Uit vledder .
  6. AG de Vries van den Abeele:
    22 augustus 2018
    Wat weer een belevenis bij die olifanten,mooi filmpje en fotos,veel plezier in de jungle,Groeten uit Winkel
  7. Henk:
    22 augustus 2018
    Beetje laat, maar toch. Mooi verhaal weer. Een beetje tegen vallen dat Mink die beestjes niet wil schoon schrobben! Had hij zijn mooie stappers aan?? (>;
  8. Fred en Margreet:
    22 augustus 2018
    wat een toffe verhalen om te lezen en zo een beetje mee te genieten. liefs ons