Koh Samui

26 augustus 2018 - Ko Samui, Thailand

Vrijdag 24 augustus en zaterdag 25 augustus

Na ons jungle-avontuur zijn we donderdagmiddag naar de oostkust van Thailand gereisd naar het eiland Koh Samui in de Golf van Thailand. We zijn terecht gekomen in een heerlijk en luxe beach resort en wat hebben we genoten van de zachte schone bedjes! Na een uitgebreide douche hebben we eerst nog even de gezellig drukke Chaweng Walking Street verkend. Alles is hier gericht op toeristen, dus volop keuze uit (goed) Westers eten. Keo had pizza op zijn bucketlist staan, dus dat was een snelle (en heerlijke) vink.

Vrijdag hebben we een rustig-aan-dag gehouden. Uitslapen, Netflix met een kopje koffie, ontbijtje en naar het strand. Iedereen even in 'zijn eigen wereld'. Hans vermaakte zich met 'blendle', Mink en Keo met filmpjes op telefoon en Jo luisterde (voor haar) nieuwe muziek van de afspeellijst van René (met dank!). Keo heeft een Thaise massage uitgeprobeerd bij het zwembad (in duo met Jo, ook geen straf!). In de avond zijn we naar Fisherman's Place gereden, een oud vissersdorp, waar op vrijdag een leuke Walking Street is. We krijgen maar geen genoeg van het struinen tussen de leuke kraampjes. We kwamen terecht in een restaurant, waarvan de eigenaar Frans was. Hij vertelde trots over zijn gerechten en die bleken ook inderdaad 'très bien' te zijn. De jongens hebben dit restaurant meteen op nummer 1 gezet voor onze laatste avond. Wat hierin ook meegespeeld kan hebben is dat het hondje dat rondloopt ons wat aan Kayro doet denken en die missen we behoorlijk!
In de avond was er tijd voor spelletjes en ook daar krijgen we maar geen genoeg van! Keo's dag is perfect als hij wordt afgesloten met een spelletje en meer dan perfect als Mink ook mee doet.

Zaterdag hebben we een snorkel-tour geboekt. Met een speedboot zijn we naar twee eilanden gevaren. Hier hadden we echt zin in. We hebben nog nooit koraal gezien, dus de verwachtingen waren hoog gespannen. Bij aankomst op de pier zagen we meteen de keerzijde van deze tour. Het was echt massa-toerisme! Om een voorbeeld te geven...Wij zaten in Speedboot nummer 16! Met meer dan 100 mensen tegelijk werden we richting Koh Nangyuan en Ko Tao gevaren en met nog meer lagen we uiteindelijk in de baai om te snorkelen. Het koraal was voor een groot gedeelte dood. Op de levende stukken zagen we verschillende (volwassen!) mannen staan! Ja ècht, staan! In rap tempo brokkele het af. We hopen maar dat het èchte mooie koraal in het land beschermd wordt tegen dit soort massa-tours. Wij moesten het vandaag doen met wat we aangeboden kregen. En we hebben er zoveel mogelijk van genoten! We zijn ver naar achteren gezwommen naar de mooiere stukken. We hebben prachtig koraal gezien met wuivende anemonen, gekleurde bloemen en héél veel gekleurde vissen. Snorkelen is ècht fantàstisch om te doen!  Maar zo'n hele dag met zo'n massatour...niets voor ons!
We hebben trouwens wel gelachen om 'De Japanners'. In vol ornaat en mèt reddingsvest gingen ze in grote groepen de baai in. Maar niet verder dan 2 meter waar het nog maar 30 cm diep was! We hebben ook gelachen om vier volwassen vrouwen die alleen maar met hun Selfies bezig waren. Er werd van alles uit de tas getoverd: speldjes, bloemenkransjes, doekjes voor over het haar, zonnebrillen...Vanuit iedere hoek werd het standaard-selfie-uiterlijk ingezet: heup gedraaid, 1 knie wat naar binnen, kin iets gedraaid en de lipjes wat getuit. Pff...het snorkelmasker is niet eens op geweest. Mink en Keo ergerden zich dan weer aan ons. 'Jullie zijn nèt zo erg dat jullie er steeds op letten! ' 'Ach hè, jongens, dat is waar, maar laat ons nou even lekker ergeren'. Nog één nabrander dan over de dames. Voor deze keer...
"Ze hadden in plaats van naar hun mobiel beter kunnen kijken naar de horizon, want eentje werd al snel zeeziek en hing kotsend naast de boot. We hadden misschien moeten vragen of ze haar kin iets meer bij wilde draaien...staat toch leuker op zo'n Selfie...Whaha ha ha!"
(Sorry Mink en Keo...)

Groetjes Hans, Jolanda, Mink en Keo

1. Henk:
    26 augustus 2018
    Mooi verhaal ha,ha,ha. Wel fijn dat je wat meer in de " bewoonde, luxere" wereld bent aangekomen. Jammer dat het koraal het slachtoffer wordt van de toerist. Gelukkig hebben jullie het naar de zin. Nog veel plezier de komende dagen.
  2. Dennis:
    26 augustus 2018
    Het verhaal van het afgebroken koraal dat kennen wij wel van Maleisië, daar was het al niet veel anders. Maar als ik soms van die mooie films met ongerepte koraal zie dan denk ik dat je gelijk hebt en er wel degelijk plaatsen zijn waar wij (gelukkig) niet mogen komen.
  3. Bettine:
    26 augustus 2018
    Wat n mooi verhaal weer! Jullie zijn v t ene uiterste naar t andere gegaan!! Geniet er van....doe ik ook als ik jullie verhalen lees!!!
  4. P.J de Vries.:
    26 augustus 2018
    Zo te lezen gaat het.alles toch redelijk goed.De gezondheid ook goed.Al met al veel plezier.Alles straalt bij jullie.Houden zo.Groet van Pa en Nellie.
  5. Eppo en muis:
    27 augustus 2018
    Zo dat was weer een mooi verhaal.
    Jullie hebben al veel gezien en beleefd .
    Wij wensen jullie nog mooie dagen toe .
    Liefs uit vledder .
  6. Saskia Otten:
    27 augustus 2018
    hahahaha nou die Japanners zijn ook zo bijzonder volk! Fijn dat het luxe oord jullie zo goed bevalt. Geniet ze nog even.
  7. AG de Vries van den Abeele:
    27 augustus 2018
    Mensen kijken en volgen.best wel een leuke bezigheid,voor Mink en Keo iets minder begrijp ik,wel een mooi verhaal, koraal!!!!