Cochem, nachtelijke onrust, Geyerlee, Koblenz en Moselwein

12 juli 2023 - Ellenz-Poltersdorf, Duitsland

Dinsdag 11 juli en woensdag 12 juli

Dinsdag zijn we met de Kip (en ons Kuiken achterin) naar Duitsland gereden. Onderweg hebben we de hele playlist geluisterd die we samengesteld hadden vanuit de tips uit het verjaardagsboekje voor Hans. Het was een bonte mix van muziek; Prince, Gerard Cox, Dua Lipa, Guns N’ Roses, Jannes, New Model Army en ga zo maar door. We hadden er veel lol in om te raden wie ook al weer welk nummer had uitgekozen. We hoefden niet ver te rijden, maar onze Corsa moest er onderweg wel wat harder aan trekken dan we hadden verwacht om de Kip omhoog te trekken. De hellingen waren nog niet eens zo steil, dus vooralsnog zijn we niet helemaal gerust over Slovenië. Maar dat zijn zorgen voor later. Al met al zijn we prima aangekomen op onze eerste camping aan de Moezel en konden we in alle rust een beetje uitpakken. In de avond zijn we nog even naar Cochem gereden. Langs de oevers van de Moezel liggen aan beide kanten wijngaarden tegen de steile hellingen omhoog. Een prachtig gezicht. De oevers zijn hier zelfs zo steil dat de druiven altijd met de hand geplukt moeten worden! Cochem is een klein stadje dat schilderachtig aan de Moezel ligt. Nellie had het Hans als tip gegeven en zeer terecht. Meteen toen we aan kwamen rijden zagen we de Reichsburg. Deze sfeervolle burcht met verschillende torentjes en muurtjes met kantelen staat op een heuvel en torent hoog boven de stad uit. De burcht is al in 1020 gebouwd en had oorspronkelijk als doel om de stad en de Moezel te beschermen. We zijn even over de brede brug over de Moezel gelopen en hebben even langs de waterkant geslenterd. Daarna zijn we naar het centrum gelopen. Het gebied rond de Marktplatz, het centrale plein, vonden we erg sfeervol met schattige (gesloten) winkeltjes, oude vakwerkhuisjes en terrassen. We hebben de avond afgesloten bij de caravan met een wijntje en een spelletje. We verbaasden ons erover dat alle campinggasten al vroeg onder de wol lagen, maar eenmaal in bed hadden we daar al snel een mogelijke verklaring voor gevonden: Iedereen was waarschijnlijk bekaf! Slapen lukt hier namelijk nauwelijks vanwege het verkeer dat werkelijk de hele nacht achter de camping door raast. En dan hebben we het nog niet over de enorme aantallen mussen die dat geluid al vanaf halverwege de nacht nog eens flink weten te overstemmen. Maar we houden het positief, we hebben tenslotte vakantie. We zijn er ons in ieder geval uren en uren heel bewust van geweest dat onze nieuwe toppers heerlijk liggen!

Woensdagochtend zijn we naar Mörsdorf gereden om van daaruit de wandeling over de Geyerleebrug te maken. Wij hadden beide nog even wat moeite met de opstart, maar Keo had nergens last van. Die bleek heerlijk geslapen te hebben ondanks het lawaai. Jaloersmakend! De Geyerleebrug stond al een tijdje op ons lijstje. We hadden plannen om er met vrienden naar toe te gaan, maar het was er tot nu toe nooit van gekomen. Dit jaar kwamen we er praktisch langs en zijn we zelf gegaan. Dorine, bij deze: Het is een echte aanrader! De Geyerleebrug is de op één na langste voetgangershangbrug van Duitsland. Hij is 360 meter lang en hangt 100 meter boven het Mörsdorfer Bachtal. Heel indrukwekkend om te zien en ook om overheen te lopen. Best wel spannend ook. We lazen dat er 950 mensen tegelijk op zouden mogen, maar gelukkig waren er bij ons maar zo’n 60 tegelijk. Meer dan genoeg. De brug hangt vast aan hele dikke staalkabels, maar ondanks dat was het in de wind af en toe nog aardig wiebelig. We hebben de Geyerlee Schleife gelopen, een rondwandeling van zo’n 6,5 kilometer die niet alleen over de brug gaat, maar ook eronder door. Erg leuk om te doen en gelukkig viel de hitte bij de klim omhoog mee.

We zijn doorgereden naar Koblenz, een tip van Steef. Deze stad is behoorlijk groot en heeft een mooie boulevard. Op het punt waar de Moezel en de Rijn samenkomen staat een heel groot monument met een standbeeld van een ruiter te paard: de Deutsches Eck. Het is het meest bekende symbool van de stad en is oorspronkelijk bedoeld als symbool voor de eenheid van Duitsland. Het uitzicht over het water was prachtig, maar op beide rivieren zagen we verbazingwekkend veel lelijke, vierkante, grote cruiseschepen. We namen onszelf voor daar nooit vakantie op te gaan vieren. Maar ja, dat zeiden we een paar jaar geleden ook van een caravan, dus een kleine slag om de arm is op zijn plaats. We zijn terug gelopen door de Altstad, de oude stad, en hebben onderweg nog wat mooie kerken en oude pleintjes kunnen bezichtigen. Zeker de moeite waard, deze wat grotere stad. We zijn terug gereden langs de Moezel. Wat een aanrader is dat! Overal wijngaarden en kleine dorpjes en kerkjes die tegen de hellingen zijn aangebouwd. Ik snap onze buurmannen wel dat ze hier steeds terug keren voor hun motorvakanties!

Onderweg terug naar de camping zijn we nog even weer gestopt in Cochem. We zijn met de Sesselbahn, ofwel kabelbaan, naar de berg Pinnerkreutz gegaan. Van daaruit was het uitzicht over Cochem en de Moezel prachtig. Ook konden we de mooie Reichsburg nog eens goed bekijken. Daarna zijn we nog even terug gegaan naar het centrum. Gisteravond was alles gesloten, maar nu was er een levendige en gezellige drukte. De winkels waren open en er waren nog veel meer terrasjes. We hebben ons verblijf aan de Moezel natuurlijk even afgesloten met een glaasje Moezelwijn. Morgen reizen we verder naar Slovenië.

Hans, Jolanda en Keo

1. Lynette:
    13 juli 2023
    Heerlijk, nu al leuk om zo mee te lezen!
  2. Hennie:
    13 juli 2023
    Mooi hoor fijn verhaal xxx
  3. Debora:
    13 juli 2023
    En dan zijn jullie pas nét vertrokken! Nu alweer zoveel indrukken en fotos.
    Coole "chick" hoor🏕️
  4. Jorien:
    13 juli 2023
    Wat leuk om zo wat mee te genieten van jullie reis. Dat voeltbal een beetje als vakantie☀️.
  5. Jorien:
    13 juli 2023
    Nou ja, ik kluns nog even door met die automatische spelling. Voetbal(?!) =voelt als.
  6. Dorien:
    13 juli 2023
    Veel plezier en geniet van de vakantie!
  7. Mink:
    13 juli 2023
    Klinkt als een avontuurlijk begin van jullie reis, veel plezier!
  8. Gert & Henne:
    13 juli 2023
    Hallo lieverds, leuk om af en toe weer wat mee te lezen. Fijne vakantie gewenst!
  9. Pa en Nellie de Vries:
    13 juli 2023
    Leuk om dil mee te kunnen beleven.Zelf ook weer een beetje op vakantie,vinden wij.Alle respect voor het duidelijke verslag van de dag.Pa en Nellie.
  10. Judith:
    13 juli 2023
    Wat een indrukken, zo mooi beschreven! En leuk de foto’s, hele goede reis naar Slovenië, geniet!
  11. Henk:
    13 juli 2023
    Leuk verslag en heel herkenbaar door onze motorvakanties. Je beschrijft voor een groot deel een herkenbaar beeld. Mooi dat jullie daar ook van genieten.
  12. Jan Sieders:
    13 juli 2023
    Dat klinkt al weer heel goed. Fijne voortzetting en op naar Slovenië!!
  13. Chris:
    13 juli 2023
    Goed begin weer, lekker genieten! Xx
  14. Gina:
    14 juli 2023
    Mooie foto’s! De brug staat ook op ons lijstje deze zomer. En nu helemaal! Goede reis verder.
  15. Betty:
    14 juli 2023
    Wat een mooi avontuurlijk stukje.
    Ook deze buurtjes hebben eerder onze Rapido caravan langs de Moezel neergezet in Cochem. Aan de andere kant van het water was het heerlijk rustig, tip voor de volgende keer. Herkenbaar het mooie stadje met burcht, de kabelbaan en ook de steile helling.😄