Ziplinen versus 3D-Art

18 augustus 2018 - Chiang Mai, Thailand

Vrijdag 17 augustus

Vanochtend was Keo weer een beetje verder opgeknapt. Na een beetje toast met jam wilde hij er wel op uit! Hans en Mink hadden plannen om te gaan ziplinen in de jungle. Dat vonden wij nog te heftig voor Keo, ook al dacht hij daar zelf natuurlijk heel anders over. Jo is met hem wat rustiger gestart in het 3D Art Museum. Ook erg leuk om te doen. We hebben grappige foto's en filmpjes kunnen maken. En zelfs bij deze rustige bezigheid stortte Keo voor het einde van de route door het museum al weer in. We zijn met de tuk tuk terug gereden naar het hotel waar Keo meteen in slaap is gevallen. De rest van de dag is hij niet meer met de uitstapjes meegegaan. Nog maar even een dagje rustig aan.

Het ziplinen van Hans en Mink was ondertussen geweldig! Het duurde wel even voor ze echt los konden gaan. Eerst een taxirit van een uur naar Eagle Track, hoog in de bergen in de buurt van Chiang Mai. Daarna nog wachten tot ze echt aan de beurt waren. Ze hadden gekozen voor de 'Golden Package', dus eenmaal aan de beurt betekende dat een tocht van ruim anderhalf uur langs meer dan 35 platforms tussen de immens hoge boomtoppen van een prachtig oerwoud. De tocht was heel afwisselend met hangbruggen, abseilplekken, klauterstukken en vooral heel veel ziplines. Twee begeleiders hielpen hen door het enorme parcours. Ze kenden inmiddels een paar woordjes Nederlands. Zo riepen ze bijvoorbeeld 'alles kapot!' als je net op grote hoogte zoefde en riepen ze  'doei doei' op het moment dat je los gelaten werd voor een vrije val loodrecht naar beneden! Ze zweefden achter je aan op een  eigen ziplines om foto's en video's te maken, dus onder het zwieren hoorde je dan opeens 'omdraaien!'. De diepte en snelheid was moeilijk vast te leggen op foto en video, maar uit de enthousiaste verhalen werd al snel duidelijk dat de dag zeer geslaagd was.

Aan het eind van de middag zijn Hans en Jo samen nog even op stap geweest naar een tempel in het historisch centrum van Chiang Mai: de Wat Chedi Luang. Een oude tempel,  die door aardbevingen deels is ingestort.  Je ziet nog wel dat een aantal 'naga's' de ingangen van de tempel bewaken. Naga's zijn mythische slagen. Ze helpen niet, zoals je dat eigenlijk zou verwachten, ter bescherming tegen kwade geesten.  Nee, in Thailand beschermen de mythische dieren tegen heel iets anders: tegen overvloedige regens! Nou hebben we vandaag wel voor het eerst wat regen gehad,  maar overvloedige regen is gelukkig nog niet aan de orde. Die naga's hebben hun werk tot nu toe goed gedaan! Om de oude tempel heen zagen we nog een aantal moderne tempels, waarvan wij denken dat de grootste de oude vervangen heeft. Ook was de City Pillar (stadszuil) van Chiang Mai te zien. Al met al een prima middagbesteding!

Na het eten zijn Mink en Jo nog even samen naar een grote avondmarkt in de buurt gelopen. Jo heeft weer geoefend op haar afding-kwaliteiten, maar voelt zich hierbij nog niet helemaal op haar gemak. Ze heeft inmiddels wat handige Thaise zinnetjes geleerd en roept die zowat bij iedere kraam. Lol alom, vooral bij de Thai, want het zal wel niet helemaal goed klinken. We hebben in ieder geval wel wat leuke souvenirs kunnen scoren.

En na een spelletjesavond met Keo was ook deze dag alweer voorbij...wat gaat dat snel. De eerste week is alweer voorbij. De tussenstand tot nu toe is dat Thailand erg goed bevalt. Minder regen dan we hadden verwacht, veel minder insecten dan we hadden verwacht, behalve dan gefrituurd...hele lieve mensen,  veel mooie dingen te zien en heel veel symboliek.  We smullen van deze verhalen.

Als afsluiter nog wat eigenaardigheden:

-dat je zelfs in je luxe hotel wc-papier in een prullenbakje moet doen, en dat met de huidige darm-stand...

-dat je kleingeld terug krijgt in de vorm van...postzegels!

-dat de airco soms zo hoog staat dat je kippenvel hebt in de tropen

-dat hele kleine kinderen, zelfs baby's, op scooters tussen het drukke verkeer heen worden vervoerd

-dat wijn hier het vierdubbele kost als thuis, terwijl de rest vier keer zo goedkoop is